Ćwiczenia i odpoczynek kobiety ciężarnej

Wszyscy lekarze położnicy zgadzają się, że umiarkowana ilość ćwiczeń fizycznych jest wskazana i zapobiega zwiotczeniu mięśni ciężarnej kobiety. Ilość i rodzaj wykonywanych ćwiczeń fizycznych zależą od kondycji ciężarnej. Jednym z najbardziej popularnych i niezbędnych ćwiczeń jest spacer. Wskazana jest również umiarkowana gimnastyka, np. przysiady, dla wzmocnienia mięśni. Ułatwia to poród. Uprawianie sportu, pływania, jazdy na rowerze może okazać się zbyt dużym wysiłkiem. Bywają kobiety, które w ciąży tańczą, grają w tenisa, uprawiają wspinaczkę górską, jeżdżą konno, ale tego rodzaju aktywność jest zazwyczaj zbyt męcząca dla większości kobiet. Wszystkim ciężarnym zaleca się zajęcia fizyczne mające charakter wypoczynku i odwracające ich uwagę od tego, co zachodzi w ich organizmie. Praca w domu jest również ćwiczeniem fizycznym, ale na pewno nie łączy się z wypoczynkiem i bywa nużąca.

Kobieta w ciąży powinna unikać nadmiernego wysiłku. Po wysiłku matka, wypoczywając, dochodzi całkowicie do siebie, ale wysiłek fizyczny prowadzi do nagromadzenia się we krwi produktów przemiany materii, które mogą wpływać niekorzystnie na płód. Zmęczenie kobiety ciężarnej wywołuje nadmierną aktywność płodu. Gdy kobieta zdaje sobie sprawę, że stała się bardziej niż zwykle pobudliwa, skłonna do zmartwień, zaniepokojona lub pełna obaw, powinna się zastanowić nad swoim trybem życia i odpowiednio go zmienić. Sen i wypoczynek w pozycji leżącej zapobiegają zmęczeniu. Najgorsze jest przepracowanie. Kobieta ciężarna nie jest osobą chorą, ale musi się pogodzić z faktem, że będzie męczyć się coraz łatwiej w miarę rozwoju ciąży.

Serce kobiety ciężarnej jest obciążone dodatkową pracą przepompowywania większej ilości krwi przez większą ilość naczyń krwionośnych – przez łożysko, a więc wykonuje większą pracę. Przy pozycji stojącej serce musi, przepompowując krew, przezwyciężyć siłę ciążenia. Toteż jeżeli przyjmuje się pozycję leżącą, opierając stopy na tej samej wysokości co tułów, uzyskuje się nie tylko odciążenie mięśnia od podtrzymywania ciężarnej macicy, ale również zapewnia się odpoczynek sercu.

Pierwszym elementem właściwych ćwiczeń fizycznych jest wyrobienie umiejętności odprężania się. Odprężenia fizyczne, umysłowe i emocjonalne są tak silnie ze sobą związane, że nie można uzyskać jednego bez drugiego. Z drugiej strony łagodne ćwiczenia fizyczne, takie jak w czasie spaceru lub lekkiej gimnastyki, mogą sprzyjać odprężeniu psychicznemu. Dzieje się tak dlatego, że zajęcia fizyczne odwracają uwagę i nie prowadzą do wyczerpania. Odwrotnie zdarza się, że ktoś wyczerpany fizycznie nie może zasnąć, lub też śpi niespokojnie, bo podlega nadmiernemu napięciu umysłowemu.

Ćwiczenia fizyczne w okresie ciąży mają na celu przede wszystkim utrzymanie właściwego napięcia mięśniowego. Dbając o właściwą kondycję fizyczną można zachować dobry stan zdrowia, utrzymać właściwą postawę ciała i przygotować się fizycznie (i zarazem psychicznie) do porodu.

© Trymestr.pl | Galeria | Kontakt | Linki